|
|
|
|
rowena77
Moderator
Dołączył: 30 Lis 2007
Posty: 170
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 26 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: łódzkie
|
|
|
|
|
|
Wysłany: Pon 15:09, 28 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
Znajomość przyczyn pozwala skutecznie sobie radzić z problemem.
Jak dowiodły badania naukowe prowadzone od lat 80., dysleksja rozwojowa ma podłoże biologiczne. Jest uwarunkowana genetycznie, a więc dziedziczna. Mozne też być spowodowanazmianami w centralnym układzie nerwowym, wywołanymi nieprawidłowym rozwojem w okresie prenatalnym( ciąży) i oddziaływaniem szkodliwych czynników podczas porodu i po urodzeniu( np. niedotlenienia mózgu, wylewy w skutek pęknięcia naczyń krwionośnych).
Bezpośrednia przyczyną o charakterze dyslektycznym jest nieharmonijny rozwój psychomotoryczny dziecka, co oznacza, że niektóre fiunkcje rozwijają się dobrze lub ponadprzeciętnie, inne zaś z wyjątkowym opóźnieniem. Dotyczy to przede wszystkim zaburzeń rozwoju tych funkcji poznawczych i ruchowych, które biorą udział w czytaniu i pisaniu, oraz ich współdziałania.
1.Nieprawidłowości rozwoju funkcij sluchowo-językowych objawiają się jako zaburzenia uwagi, pamięci, percepciji słuchowej. Dziecko:
nie dostrzega różnic pomiedzy głoskami (np. "z" i "s''), myli je podczas zapisywania, myli wyrazy różniące się jedną głoską( koza- kosa);
ma trudności z dokonywaniem analizy sylabowej, a także głoskowej, czyli wydzielania głosek ze słów( np. krok= k+r+o+k), czego konsekwenkcja jest opuszczanie lub dodawanie sylab w zapisywanych sylabach w zapisywanych wyrazach; z tego powodu dziecko moze nie rozpoznawać rymujących się słów( które słowa się rymuja: rok- rak- sok) ani ich wymyśleć( podaj rym do słowa "kotek"); przekręca wyrazy podczas pisania;
opuszcza wyrazy podczas dyktanda, ma trudnosci z przypomnieniem sobie własciwego słowa przy samodzielnym czytani oraz pisaniu.
2.Zaburzenia funkcji wzrokowych( uwagi i spostrzegania wzrokowego, pamięci wzrokowej) powodują:
w klasie "0" i I trudności z zapamiętywaniem liter i ich odróżnianiem, stąd mylenie liter podobnych pod względem kształtu( t=l=ł, m=n), z pamietaniem kształtu rzadziej występujących liter( F,H,Ł);
Trudności w nauce czytania elementarnego (tzw. dekodowania), ponieważ nieprawidłowe rozpoznawanie liter uniemożliwia sprawne literowanie (określane też głoskowaniem), czyli odnoszenie do spostrzeganych liter przypisanych im głosek, co na późniejszym etapie wydłuża proces dokonywania syntezy i odczytywania wyrazu, np. podczas odczytywania wyrazu ''kot''' odbywa się najpierw literowanie potem wtórna synteza k+o+t= "kot";
trudnosci z utrwaleniem poprawnej pisowni wyrazów zawiearjących trudność ortograficzną, np. "rz" i "ó'' niewymienne.
3. Deficyty rozwoju funkcji ruchowych, a zwłaszcza motoryki i rąk powodują:
wolne tempo pisania,
niski poziom graficzny pisma,
łatwe męczenie się ręki,trudność zapamiętywania wzorców ruchowych, które pozwalaja na zapiywanie w sposób automatyczny poprawnej formy wyrazów tj. "który", "król", "rzeka", "herbata".
4. zakłócenia lateralizacji, także tj. oburęczność, zamiast oczekiwanej prawo lub lewo ręczności dziecka powyżej 7 lat, dwuoczności( brak dominacji jednego oka) tzw. skrzyżowana lateralizacja, np. praworecznośc i leworęczność, nie muszą powodować trudności, lecz obserwuję się, że często występują u dzieci w powiązaniu z innymi zaburzeniami.
5. Zaburzenia orjętacji; utrudniaja rozpoznawanie w kierunku przestrzeni i orjętację w lewej lub prawej stronie własnego ciała.Dzieci z takimi zaburzeniami:
często myla litery o podobnych kształtach lecz inaczej położonych w przestrzeni jak: p=b=d=g;
piszą litery lustrzanie rozpoczynając naukę w klasie pierwszej, zapisuja wyrazy, a nawet całe działania matematyczne od strony prawej do lewej.
Wiedza na teamat przyczyn i mechanizmów dyslekscji pozwala zrozumieć wiele paradoksów, króre jej towarzyszą a przede wszystkim wcześniej dostrzega objawy i dzieki temu wcześniej zdiagnozować specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu.
.....................cdn.
Pulsarko dziękuje
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez rowena77 dnia Pon 15:15, 28 Kwi 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|